Filutova dílna

Elektronika, vychytávky a další věci

Daton

Měniče a jejich nedostatky

V poslední době se ke mně dostalo několik poškozených měničů 12/230V.  Většina z nich se mi podařila opravit a o zkušenostech získaných při těchto opravách bych se s vámi chtěl podělit.

K opravám jsem dostal dva měniče, které měli na výstupu čistý obdélník (obchodníci je ale obvykle prodávají s tím, že se jedná o „Modifikovanou sinusovku“) a jeden skutečně sinusový.

 

Tronic Power Inverter 300W

První měnič Tronic Power Inverter 300W 12V/220 – 240V AC, byl koupený v Lidlu. Tento měnič stál 850kč. Na výstupu se na osciloskopu zobrazil čistý obdélník. Tento měnič odebíral naprázdno 0,4 -0,6A. Měnič byl osazen ne zcela běžným typem mikroprocesoru a tranzistory typu FET. Při měření jsem zjistil, že měnič měl poražený výstupní výkonový tranzistor IRF830.

Po jeho výměně začal měnič fungovat v mezích parametrů výrobce, tedy na výstupu bylo v nezatíženém stavu kolem 220V a při zatížení 200W kolem 235V. Měnič jsem testoval na odporové zátěži, dvě 100W žárovky.  Tyto typy měničů si obvykle velmi špatně poradí s čistě kapacitní nebo naopak s čistě indukční zátěží. Pokusně jsem na měnič zapojil 80W transformátor a zapnul jsem ho. Měnič toto zvládl a pracoval bez problému, avšak pouze pokud jsem tuto zátěž spínal vypínačem umístěným na měniči. Pokud jsem ji odpojil vysunutím ze zásuvky zapojeného měniče, došlo zřejmě krátkodobým odlehčením k přepětí, které prorazilo další tranzistor. Opět následovala výměna IRF830 a znovu testování. Opět jsem zkusil žárovky a tentokrát jsem odpojil jednu, přičemž druhá 100W tam zůstala zapojená. To měnič akceptoval avšak po odpojení té druhé opět průraz tranzistoru. Plyne z toho jeden závěr, že měnič by měl být používán na jedno či více zařízení, které budete mít zapojené současně a budete je zapínat nebo vypínat vypínačem umístěným na měniči.

Při zatížení 200W se měnič zahříval relativně minimálně a jeho účinnost byla zřejmě dost dobrá (na obyčejné žárovky). Transformátor připojený na měnič výrazně bručel, jak se plechy špatně vyrovnávaly s hranami obdélníků. Transformátor i měnič se relativně více zahřívaly, avšak pracovaly bez problémů.

Rozhodně bych však chtěl varovat před připojováním transformátorů, motorů nebo dalších indukčních zátěží na tento typ měnič. Rovněž pulsní zdroje bez kompenzace by mohly být problém. Zdroje s kompenzací jsou většinou označeny tak, že mají pasivní či aktivní PFC. PFC redukuje proudové špičky a upravuje účinník zdroje ( zde jsem našel pěkný článek o PCF a jejich druzích ).

Power Inverter 1000W

Dalším měničem byl ryze čínský Power Inverter  s výkonem 1000W. Tato hodnota však byla nadsazená a jednalo se spíše o maximální špičkový výkon. Spotřeba na prázdno činila kolem 1A. Těchto zdrojů mi prošlo pod rukama několik. Vždy měli vadné výkonové, koncové tranzistory na střídači, jednalo se o typ FTP10N40, které jsou prý kopiemi IRF740. Tento měnič se choval velmi dobře s odporovou zátěží, avšak netoleroval naprosto žádné odpojení zátěže.

Zdroj nebyl řízen mikroprocesorem, ale integrovaným obvodem KA75000B. Tyto obvody zřejmě příliš pomalu reagovaly na náhlé odpojení zátěže a výsledkem byl vždy proražený výstupní tranzistor (na obrázku jsou výstupní tranzistory v modrých oválech).  Proražený tranzistor identifikujete tak, že na měřícím přístroji nastavíte měření odporů a měříte při pohledu od chladiče pravou a střední nožičku  drain – source a  nebo  gate – source, to jsou protilehlé nožičky. Pokud na některém naměříte výrazně menší odpor typicky od 10 – 200ohmu pak je velmi pravděpodobně proražen (normálně lze mezi těmito elektrodami naměřit odpor daný pouze okolní elektronikou tj. kolem 5 kiloohmů a více). Měnič si rovněž nerozuměl, jako v předchozím případě, s kapacitní a induktivní zátěží. Také vám nedoporučuji v zátěži odpojovat akumulátor, v jednom případě se mi při zátěží 100W odpojil kabel od akumulátoru a já ho tam chtěl připevnit, přičemž jsem si neuvědomil, že je měnič stále zapnutý. Samozřejmě jsem se dotknul vícekrát hned po sobě, což opět zřejmě způsobilo přepětí na výstupu a proražení tranzistoru. Pokud ale budete spotřebič zapínat a vypínat vypínačem umístěným na měniči, k poruše by dojít nemělo (při pokusech se mi ho odpálit nepodařilo). Tento měnič lze sehnat na Čínských webech či na Ebay nebo Aukro rovněž za 800kč. Jeho stabilní výkon odhaduji na 500 – 700W rozhodně ne 1000W, což bude hodnota špičková.

Genius Power G-12-300S

Posledním měničem, který jsem měl v práci, byl Genius Power s čistou sinusovkou, která se zobrazovala i na osciloskopu tak, jak má vypadat. Tento měnič, ač byl staršího data výroby, nezklamal. Dobře pracoval s transformátory i s kapacitní zátěží a to zřejmě proto, že přepěťové špičky vychytala modifikační indukčnost na výstupu. Byl to 300W měnič a dle mých měření ho skutečně bylo možné zatížit 300W.  Odběr na prázdno byl 0,7A. Měnič byl řízen mikroprocesorem a nevadilo mu odpojení části zátěže (odpojit celou zátěž jsem si pro nedobré zkušenosti s předchozími měniči netroufnul).

Měnič přežil mé pokusy bez závad a navíc, když se ke mně dostal, nebyl vadný koncový tranzistor, ale byl na něm pouze studený spoj. Předpokládám, že tyto měniče asi tolik neodcházeli, jako měniče s modifikovaným sinusem.

Závěr

Pokud tedy budete chtít levný měnič s modifikovanou sinusovkou, mějte na paměti, že je třeba připojovat kompenzované spotřebiče (např PC zdroje s PFC).  Spotřebiče nepřipojovat  do zapnutého měniče a už vůbec je neodpojovat vypnutím nebo vytažením ze zásuvky a vypínat jen vypínačem umístěným na měniči.  Dále nepřetěžovat tyto měniče a nepoužívat pro elektromotory. Při dodržení těchto zásad vám i tyto jednoduché měniče budou dobře sloužit a v případě poruchy se nemusíte obávat opravy – vadné budou pravděpodobně jen koncové tranzistory.

Kvalitnější měniče si toho nechají líbit mnohem více, avšak také ne všechno. Je však fakt, že mají propracovanější ochrany proti přetížení a vstupní vzorkování signálu je mnohem vyšší. Nebudou vám tolik bručet transformátory u spotřebičů, kapacitní zátěž také do určité míry dobře akceptují,  avšak pro elektromotory bych je rozhodně nedoporučoval.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

« Předchozí příspěvek
Další příspěvek »

32 reakcíZanechte komentář: →

  1. Jirka

     /  13.3.2013

    Díky za zajímavé postřehy. Jen bych doplnil, že u toho prvního invertoru se podle průběhu napětí na osciloskopu skutečně jedná o modifikovanou sinusovku, ne o obdélník.

    Odpovědět
  2. daton

     /  13.3.2013

    Zdravím, asi záleží na výkladu, modifikovanou sinusovku si já přestavuji trochu jinak, například jako pulsně rozsekanou každou půlvlnu, nikoliv jako obdelník místo jedné půlvlny, avšak obecně se to asi tak takto pojímá, škoda.

    Odpovědět
    • Jirka

       /  13.3.2013

      Souhlasím, že pojem to je dost zavádějící (protože průběhem sinusovku vůbec nepřipomíná), ale v praxi se běžně používá. Obdélník je jenom skoková změna napětí mezi 2 stavy, modifikovaná sinusovka mezi 3 stavy. Pokud vím, tak byla vymyšlená proto, že má při stejném efektivním napětí jako obdélník narozdíl od něj větší amplitudu, takže se pak dají napájet zařízení, která právě takovou amplitudu předpokládají (tj. obdélník má +- 230 V a modifik. sinusovka +-325 V a 0V).

      Odpovědět
  3. daton

     /  13.3.2013

    Zdravím
    Souhlasím s tím že se název modifikovaný sinus používá a je to ustálená praxe, ale pokud přihlednu k základům fyziky a geometrie pak označit jeden obdelník (což je například kladná část) vlny, za část modifikované sinusovky je urážka geometri a potažmo i fyziky, tím nechci říci že se to nepoužívá. To že jsou obdélníky opačné polarity se středy zhruba v úrovních středů sinusovky ještě není důvodem proč si to takto pojmenovat. Ale rozhodně tím nemíním nic zlého, je to jen úvaha nad špatným pojmenováním vzorku. Kdyby bylo napětí 5 a vícestavové pak by se dalo o jakémsi náznaku sinusovky mluvit. :-)
    Trošku bych ale asi nesouhlasil s vaším výkladem napěti, pokud je to napětí stejné nemůže být vyšší amplituda, protože ta je na osciloskopu vykreslena právě jako maximální napětí. Na osciloskopu jsem oběma měničům naměřil maximální napětí kolem 210 – 230V na “půlvlnu” tedy nikoliv 325V jako maximální špičkové (nesprávně se o tom zmiňuje návod u danyka). Kdyby tomu tak bylo spotřebiče by shořely protože 325V je v sinusovém průběhu jen maximální špičkový vrchol s minimálním výkonem kdežto kdyby takto vysoké napětí trvalo po celou dobu horní plochy obdelníku jedné půlvlny, bylo by nepřijatelně vysoké pro většinu přístrojů. Ještě dodám že obsah půlvlny by měl být stejný jako obsah obdelníku. ;-)

    Odpovědět
    • Jirka

       /  14.3.2013

      Zdravím,
      tak jsem ještě kolem toho googloval a asi máte pravdu (já se rozhodně nechtěl o tom nijak hádat, moje znalosti z elektrotechniky nejsou nijak závratné, a navíc spíš ještě teoretické :-) ). Když nad tím přemýšlím, tak to, co jsem napsal, mám právě asi od Danyka. Když jsem si ale googloval obrázky pro “modified sine wave”, tak někde byla hodnota napětí pro ten “obdélník” stejná jako amplituda u sinusovky, někde o něco nižší. Ten Váš argument s odpálením zařízení při min/max. napětí modifik. sinusovky 325 V vypadá logicky, když jsem se nad tím víc zamyslel – přecijen by napětí muselo být v úrovni +U nebo -U po celkem velkou část doby trvání (půl)vlny, aby bylo efektivní napětí stejné jako u sinusovky a to by asi už mohlo dělat problémy.

      Jinak zcela souhlasím, že výraz modifikovaná sinusovka pro tenhle průběh je nesmysl, psal jsem o tom jen proto, že se to běžně používá, když jsem to viděl poprvé, tak jsem na to taky koukal “jak tele na nový vrata”. Ještě jsem narazil narazil taky na výraz “modified square wave – modifikovaný obdélníkový průběh”, což by bylo skutečnosti daleko blíž.

      Mimochodem, nevíte náhodou, proč jsou vlastně měniče s čistou sinusovkou (nebo aspoň nějakou slušnou aproximací) tak drahé – v čem to je technicky tak náročné na výrobu? Chápu, že složitější než obdélník/modifikovaná sinusovka to bude, ale až o tolik? A ještě jsem přemýšlel, jestli by se nedal výstup z měniče nebo třeba UPS, ze kterého leze třeba mod. sinusovka nebo obdélník, vylepšit zařazením vhodné tlumivky a tím aspoň částečně eliminovat vyšší harmonické složky – dalo by se to reálně použít, nebo to je blbost? Předem díky za odpovědi a těším se zase na nějaké další články :-) .

      Odpovědět
  4. experimentator

     /  14.3.2013

    Taky by mě zajímalo, jak se sinusovka v kvalitním měniči tvoří.

    Odpovědět
  5. daton

     /  14.3.2013

    Zdravím
    Vezmu to od spoda ale předem upozorňuji že taky neznám všechny podrobnosti :-)
    Zařazením indukčnosti do serie s měničem co má modifikovaný obdelníkový průběh (mimochodem dobrá práce při hledání, rozhodně se mi to libi víc ;-) )
    jen zajistíte indukční charakter zátěže ale k “ohlazení nedojde” zkrátka lacinější měniče se musí zapojovat na zařízení s rozmyslem a pokud možno kompenzované například pro nekompenzovaný PC zdroj lze doporučit vřazeni tlumivky ale neznám přesné hodnoty jinak se tomu říká pasivní kompenzace. Naopak v případě indukční zátěže lze předřadit kondenzátor ale konkrétní hodnoty se musí dopočítat na konkretní zařízení nebo alespoň zkusmo vyzkoušet.
    No a proč jsou o tolik dražší to taky nechápu sice je třeba více rychlejších součástek protože sinus se tvoří z úzkých impulsů které vyhlazovací indukčnost vyhladí na sinus. (no popis je trochu kostrbatý ale doufám že je to pochopitelné).
    Je fakt že řízení a software musí být na jiné úrovni než u obdelníku a je asi taky fakt že to dělají spíše ty lepší firmy.
    Ještě ty UPs co jsem zatím viděl měly právě jen ten modifikovaný obdelníkový průběh bohužel ale už se nevzpomínám vzhledem k tomu že jsou určeny k pc jestli tam nebyla na výstupu indukčnost tedy přizpůsobeni.

    Odpovědět
    • Já myslím, že měniče měnící na sinus jsou konstrukcí hodně podobné zesilovačům třídy D. Polomost je řízen PWM signálem s proměnlivou střídou 0-100% kdy celý rozsah se projede tam i zpět za 20ms (1 perioda). Na výstupu polomostu je jen dolní propust LC, která odstraní PWM pulzy a propustí jen těch 50Hz. Tvar sinusovky pak jen odpovídá počtu kroků v PWM signálu. Při 8bit PWM vychází 128 vzorků na půlvlnu což je krok cca 80 us. Při 10bit PWM už to bude sinus jak z praku – krok 20 us.

      Odpovědět
  6. daton

     /  14.3.2013

    Principů je více a mnoho jich neznám ale je zde starý způsob tedy koncový stupen a za ním normální zvyšující trafo které už svou podstatou vytvoří docela rozumnou sinusovku. Tento je ale nepříliš efektivní tady jsou některé příklady
    http://electronic-circuits.blogfa.com/page/transistor-inverter-circuit.aspx
    Dále pak to může být s vysokou frekvencí mnohokrát převyšující 50 hz s tím že jsou fázově proměnné dle potřeb sinusovky a pak to jde do výstupního ferit trafa např zde
    http://www.sequentialtimermanufacturer.com/sine-wave-inverter–550309.html
    no a pak jsou ještě ty s pulsy bez proměnné fáze ale nedaří se mi najít příklady.

    Odpovědět
  7. Milan

     /  16.3.2013

    Zdravím, měl bych takový laický dotaz. Čistě teoreticky, šlo by použít místo měniče tohle : http://www.alza.cz/apc-back-ups-cs-d50094.htm Mám doma jeden a odešla v něm baterie, že bych to připojil přímo na tu autobaterii 12V/60ah. Už se tady o tom zhruba mluvilo,ale jestli to někdo nemá náhodou takhle zapojené a vyzkoušené. Díky za jakoukoli odpověď.

    Odpovědět
  8. blesk

     /  16.3.2013

    Odzkoušené to nemám, ale lidi to normálně používají jako měnič napětí. Jenom to nesmí běžet dlouho, jinak se přehřeje (pokud tam není větrák)

    Odpovědět
    • Profa

       /  16.3.2013

      Tak konkrétně tuto UPS mám doma a mám vyzkoušeno,že zátěž cca 180W vydržela více než hodinu(PC nebo satelit+TV a zesilovač Yamaha).Transformátor byl zahřátý docela dost….chtělo by to instalovat ventilátor..ale neni čas :) .Mám ji připojenou na 12V/100Ah,upravenou ale tak aby ji dobíjela jen minimálně,když je potřeba síťový provoz.

      Odpovědět
  9. Pavel P

     /  3.4.2013

    Ahoj lidi
    tady si můžete prohlédnout přesně, jak vypadá PWM buzení pro sinusový výstup pro lepší názornost:
    http://solar.smps.us/pwm-ac-waveform.png
    (přavzato z mauálu obvodu AN3095, což je specializovaný mikroprocesor pro přifázovávací sinusové střídače)

    Odpovědět
  10. Mary from belfast Ireland

     /  20.8.2013

    Hi all
    Help PLEASE
    I have a broken Tronic Power Inverter 300W its the IRF830 could you till me were i could buy these or will any IRF830 do the job.
    sorry but donot have Email.

    Odpovědět
  11. Roman

     /  16.11.2013

    Ahojte,
    předělat si offgrid systém z UPS lze, ale musí to být určitý typ UPS, která je schopna najet bez synchronizace se sítí. Mám něco takového v obytňáku. Tedy APC UPSku donutím spínačem k funkci. Ovšem ne všechny UPS lze takto zapnout !

    online UPS jedou pořád, tedy výstupní napětí je vždy tvořeno UPSkou a nedochází k přepínání po výpadku na tuto UPS spotřebiče

    pak jsou back UP UPSky a ještě něco. Přesně to neznám, možná by bylo fajn aby mě někdo doplnil. Je nutné vždy vybrat tento typ UPS.

    Krása na starých UPSkách je ta, že firmy je vyhazují, protože nefungují. A velice často je to tím, že baterie je total KO. Poté se UPS tváří jako fatálně vadná. Stačí pouze vyměnit baterii a najednou je závada ostraněna!! Opravdu spousta případů..

    Odpovědět
  12. Zdenda

     /  25.3.2014

    První popisovaný měnič TRONIC používám k ostrovnímu zapojení solárů a napájím osvětlení (úsporné zářivky, obyč žárovky, LED ) a také celý termosolární systém do celkového příkonu 300W. Prvním zapojením jsem měnič odpálil po přepnutí na síť, ale po výměně 2ks IRF730 a úpravě zapojení je vše OK a už 2 měsíce pracuje k plné spokojenosti. Na výstup měniče jsem připojil elektronické časové relé se zpožděním 15s (zajišťuje trvalé nepatrné zatížení měniče a přepnutí na síť 230V) a LC filtr. Měnič je zapínán solárním regulátorem přes relé 12V současně s druhým přepnutím na síť (jinak je nebezpečí odpálení měniče při přepnutí na síť).
    Jen motor termosolárního ohřevu je hlučnější ale výkon čerpání je v pořádku. Doufám, že to nebude mít vliv na životnost motoru.

    Odpovědět
    • Filuta

       /  25.3.2014

      Tohle tu ještě nebylo, solární systém a systém pro ohřev vody. Nechceš to svoje dílo celé nafotit, napsat k tomu nějaký text a poslat mi to, vložíme to na stránky a budeš inspirovat ostatní. (Myslím si, že čerpadlo je hlučnější, protože měnič nemá čistý sinus)

      Odpovědět
  13. Marek El

     /  20.5.2014

    Můžu se tedy zeptat, když bych chtěl přes měnič tahat ponorné čerpadlo co mám ve vrtu…normál, solární panel, baterka a měnič…napojený na domácí studnu přes automatiku…co by jste doporučovaly?
    Já osobně vím že není problém ani s modifikovanou sinusovkou napojit motor akorát pokud je třeba motor cca 500W tak měnič musí mít alespoň těch 700 a více kvůly rozjezdu motoru…tzv.proudový náraz…
    Jak by jste řešily tuto situaci…
    Děkuji :-)

    Odpovědět
  14. tom

     /  20.6.2014

    Zdroje s aktivním PFC lze použít pouze na sinusové nebo DC napětí. Je nutné použít antiaktivPFC filtr:
    http://rayer.g6.cz/hardware/s12ii430.htm
    U každé nesinusové UPSky je také většinou upozornění že není vhodná pro zdroje s aktivní PFC.

    Odpovědět
  15. daton

     /  24.6.2014

    No vždyt u mnohých zdrojů s rádoby aktivním PFC tkví to řešení v tom že tam čináni zabudují na vstup tlumivku a je vystaráno. No ale to potom ze zdroje dělá silně indukční charakter a ten není pro nesinus vhodný nikolv však nepoužitelný

    Odpovědět
  16. Čenda

     /  3.7.2014

    Dobrý den, nevím jestli můj dotaz zde bude zodpovězen, ale neznám jiné weby kde se
    zabívají elektrotechnikou tak, jako tady.
    Potřebuji snížit napětí z 48V DC na 4-30V DC. Stačilo by kdyby mi někdo z Vás poradil
    se sestavením malého měniče.
    Co jsem koukal po měniči který by se dal zakoupit na webech, tak se dá sehnat
    s cenou okolo 500,-kč, ale je poměrně velký pro účel na jaký ho potřebuji.
    Tak kdyby jste byl někdo tak hodný a poradil mi prosím!
    Děkuji!!!

    Odpovědět
  17. daton

     /  12.7.2014

    No to je trochu problém to velké napětí na vstupu většina dostupných řešení se pohybuje se vstupním napětím na hodnotě 30 – 32V. Levněji než za 500 se to pořídit asi nedá.

    Odpovědět
  18. Pavel

     /  16.7.2014

    Ahoj, já jsem párkrát použil můj měnič 300W v autě na pistolovou pájku a vždycky to přežil.
    Nemusel jsem tahat prodlužovačku :D Měnič je nějaký levný No name. Má ochranu proti vybití baterie, ventilátor zapne až když se ohřeje. Vím, že mu nedělají dobře indukční zátěže na delší dobu. Začne se přehřívat i při malém odběru. Ale pistolová pájka a úsporka jela v pohodě. Vím, že zapínat přes to úspornou žárovku je blbost, ale v té době ještě nebyly bílé LED, jako dnes !

    Odpovědět
  19. Milan

     /  3.3.2017

    Zdravím Vás .Prosím o radu.Mám problém s měničem . Čistá sinusoida, při zapnutí bez zatížení v něm prsklo a hotovo.Ukazuje jen napětí zdroje a chybu-červenou led.Mám podezření na určitý modul.
    Podle měření tranzistorů-dle Vás , jsou všechny neproražené.Dále moje schopnosti už nestačí.
    Prosím poraďte důchodci ,co s ním.
    Děkuji velice.

    Odpovědět
    • highlander

       /  23.7.2017

      Bez nějakých znalostí jak to funguje a schopnosti hledat podle souvislostí nějak problém je nejlepší to dát někomu kdo to umí. Pokud nejsou zničené tranzistory tak tam někde bude třeba stabilizátor 7812 nebo 7815 případně 7805. Měřením je třeba dobrat se toho čim je napájena řídící jednotka a a jestli má nějaké napětí. A tak pokračovat,..

      Odpovědět
  20. Rosta

     /  2.6.2017

    Zdarec. nechávám si zpravit měnič. eletrikář mi zjistil vadné tranzistory. bohužel se mi je nedaří sehnat. nevíte jakym by se dali nahradit a kde je sehnat? jedna se o P65NF06 a FTP10n40

    Diky moc za info.

    Odpovědět
    • highlander

       /  23.7.2017

      P65NF06 nahraditelné třeba IRF8010 nebo IRFB3307 nebo IRFB3306
      FTP10n40 je trřeba jako IRF740 ale doporučuju nějaké co snesou větší napětí třeba STP24N60

      vše mají v TME

      Odpovědět
  21. Arny

     /  17.8.2017

    Zdravím všechny kutily,
    tak se mi také dostal do rukou na opravu 300W měnič Tronic z Lidlu.
    Neměřil jste někdo u funkčního měniče napětí na transformátoru? Jaké tam zhruba mají být hodnoty?
    Po proměření to sice vypadá i na dva vadné IRF730, ale mám podezření na to, že bude vadný i transformátor.
    Předem děkuji za Vaše rady.

    Odpovědět
  22. Daton

     /  18.8.2017

    Vadne trafo jsem u menice jeste nevidel a to uz jsem jich par opravil. Budou to jen ty tranzistory.

    Odpovědět
  23. Arny

     /  25.9.2017

    Tak nakonec u toho měniče byly skutečně vadné jen ty dva tranzistory IRF730 :-)

    Odpovědět
  1. Něco pro nás, bastlíře | Mirkův blog - archiv 2008 - 2015

Zanechte reakci