Filutova dílna

Elektronika, vychytávky a další věci

Elektrické kolečko

Napadlo mě, vyrobit si elektrické kolečko. Je jednodušší mačkat knoflík, než se dřít s těžkým nákladem. Než jsem mohl něco vymýšlet, bylo nutné sehnat motor, protože to je úplný základ. Po dlouhém hledání na internetu se mi to podařilo. Tak jsem si říkal že to tedy zkusím a pustil jsem se do výroby.

 Motor

Nejlevnější motor jsem sehnal na polském aukru. Je to od uživatele, co prodává na aukru a také má svůj má internetový obchod. Jedná se o stejnosměrný motor 24V/500W s planetovou převodovkou, model: MY1020ZX. Maximální proud 27A, výstupní otáčky 500RPM. Myslím si, že to nebude žádná extra kvalita. Vyrábí to zřejmě Čína, tak uvidíme, kolik to vydrží.

Akumulátory

Zvolil jsem raději vyšší kapacitu a to 12V/18Ah. Jelikož je motor na 24V, akumulátory musí být dva. Akumulátory jsou bezúdržbové, uzavřené, typu VRLA.

Schéma zapojení

Přemýšlel jsem jak to zapojit, aby se neničily akumulátory. Několik šikovných kutilů mi poradilo a nakonec, po zvážení všech faktorů, jsem zvolil variantu, která by měl být  k akumulátorům šetrná  a přitom je velice jednoduchá a tudíž zároveň spolehlivá, oproti složitým zapojením s použitím více relátek. Vycházel jsem z toho, že pokud jsou akumulátory dlouhodobě provozovány v sérii, dojde časem k poklesu napětí na jednom z nich a ten silnější při vybíjení a nabíjení zničí ten slabší.

První zapojení

První zapojení obsahovalo dvoupólový, 20A přepínač, který přepínal akumulátory ze sériového propojení na paralelní. Pro jízdu byl přepínač v poloze 24V a pro nabíjení se přeplo na 12V. Dala se tím pádem použít nabíječka 12V, která se lépe shání než nabíječka na 24V. Všechno fungovalo jak má. Jenže když jsem kolečko pořádně naložil a jel do kopce, najednou se zastavilo. Vypínač vyhořel. Bylo nutné vypínač i s nabíjecím konektorem vyhodit a vymyslet přepínání jinak.

Druhé zapojení

Nějakou dobu mi trvalo, než jsem vymyslel toto velice jednoduché řešení, které “zatím” nemá chybu. Dvoupólový přepínač na tak vysoké proudy jsem nikde nenašel a si vyrobit si ho doma nešlo, protože by to bylo složité a také moc robustní.  Finta spočívá v tom, že nepotřebuji dva výkonnové přepínací kontakty ale jen jeden a ten už vyrobit lze. Zbytek propojů muže být slabých, protože to jsou konektory pro nabíjení a tam velké proudy netečou. Přepínač jsem vyhodil a všechno předělal. Nyní je na krabičce jedna měděná pásovina na dva motýlky a pod ní 4 zdířky pro nabíjecí banánky. Zdířky jsem si vyrobil z mosazné tyčky, do které jsem vyvrtal díry o průměru 4mm. Aby se nemohlo někde něco potkat, je to chráněné polohou. Když je zastrčený nabíjecí konektor, klema se nedá propojit a zase naopak, když je propojená klema, nelze zastrčit nabíjecí konektor. Je to jednodušší než předchozí dvoupólový přepínač a o dost výkonnější.

Ovládání

Motor se spouští tlačítkem na pravé rukojeti. Stisknutím tlačítka se sepnou relátka a motor se ihned rozjede na plné obrátky. Použil jsem malá relátka na 24V. Jedno relátko dokáže sepínat proudy až 45A. Pro jistotu jsem dal relátka dvě, paralelně. To kvůli vyšší životnosti a spolehlivosti. Plynulý rozjezd jsem nechtěl, protože by to vyžadovalo hodně elektroniky,  vzrostla by cena a klesla spolehlivost.

Pojistky

Na plusech obou akumulátorů jsou pojistky. Nejsou to standartní autopojistky, ale takové větší. Jmenují se MAXI. Nejbližší hodnota k mému motoru byla 30A. Zatím mi tyhle pojistky ještě nepraskly. Musejí k nim být i větší držáky, do kterých se pojistky nasazují. Sehnal jsem je s nejsilnějším kablíkem, aby se to nehřálo. Z držáků jsem musel ořezat gumu, aby to nebylo ve výsledku moc tlusté, protože v krabičkách na akumulátory není tolik místa. Z držáků jsem tedy ořezal gumový návlek, který jsem nepotřeboval. Krabičky pro akumulátory jsou z 2mm plechu. Stěny jsem zevnitř polepil linem. Držák s pojistkou je přilepený kouskem izolačky k akumulátoru.


Nabíječka

Jelikož jsou při nabijení akumulátory propojeny paralelně, používám nabíječku na 12V. Myslím si, že tím paralelním propojením zvyšuji životnost akumulátorům, protože se jejich hladiny napětí vždy vyrovnají a nemůže dojít ke zničení slabšího akumulátoru tím silnějším. Nabíječka je samozřejmě určena pro nabíjení akumulátorů Lead-Acid. Nabijecí proud je 3A,  dělěno dvěma to je 1,5A, což odpovídá pravidlu, že akumulátor se má nabijet desetinou proudu z kapacity ( přesně by to bylo 1,8A).

Připojování nabíječky

Jak jsem již psal, akumulátory jsou při propojené klemě stále v sérii. Pro nabijení je nutné je přepojit paralelně. K tomu slouží nabijecí konektor. Aby se dal zastrčit do zdířek, je nutné rozpojit klemu. Tím pádem už nemůže dojít při zasunutí konektoru ke zkratu jednoho z akumulátorů. Konektor má celkem 4 kolíky. Dva plusy a dva mínusy. Kolíky jsou mezi sebou  propojené. Teprve při zastrčení konektoru dojde k propojení akumulátorů paralelně a může se začít nabíjet.  Abych viděl kolik proudu teče do akumulátorů, připojil jsem za nabiječku kontrolní ampérmetr. Je to jen pro orientaci. Celé nabijení je plně automatické. Nabíječka je inteligentní, sama pozná, kdy jsou akumulátory plně nanité. Během nabijení sítí červená kontrolka. Jak se nabíjení ukončí, začne svítit zelená.

Konstrukce

Než jsem se do všeho pustil, bylo nutné  vypočítat, jak rychle se bude kolečko pohybovat a jak velkou rozetu tedy použít. V garáži jsem našel rozetu z převodovky škrabáku z kravína. Zpočítal jsem zuby, zjistil převod a z otáček na motoru dopočítal, jak rychle bude kolečko jezdit. Vyšlo mi, že bude jezdit o trochu rychleji než je zvykem. Výpočty to byly teoretické a říkal jsem si, že při zátěži otáčky klesnou a bude to v pohodě. Tak jsme se tedy pustil do výroby.  Kostra je použitá z klasického kolečka. Vybral jsem doma to nejbitelnější kolečko a  obětoval ho na přestavbu. Řětěz je motorkový, z Jawy 250. Domečky pro ložiska jsou plastové, dříve se používaly u zemědělské techniky. Snažil jsem se všechno vyrobit doma, svépomocně, tzn. bez soustruhu. A povedlo se.

Zkušenosti

Všechnu váhu jsem záměrně umístil přímo nad kolo, aby byly ruce odlehčené. Tím, že jsou akumulátory nad osou kola, se zvedlo celkové těžiště. Při zatáčení, naklonění kolečka do strany se musí rukojeti pevně držet a zabrat, aby se kolečko nepřevrátilo. Je to daň za elektro pohon.  Jízda s kolečkem je pohodlná, stačí jen zmáčknout tlačítko. Možná se zdá moc vysoká hmotnost oněch 60kg, ale pro motor to nic není a při jízdě do kopce a na kluzkém povrchu je velká hmotnost na předním kole výhodou. Akomulátory by měly mít velkou výdrž, takže není nutné po každé jízdě ihned připojovat nabiječku. Starty jsou trošku svižné. Kolečko ihned po zmáčknutí tlačítka jede maximální rychlostí. Není tu žádné pozvolné nabíhání do maxima. Motor je dost silný, takže po zmáčknutí se prostě jede.

Dioda, která je paralelně ke spínacím kontaktům na relátkách, slouží k rekuperaci. Při jízdě z kopce motor vyrábí elektřinu a přes diodu, která je v propustém směru protéká proud do akumulátorů. Ještě bych rád vymyslel omezení, aby se při rychlé jízdě z kopce, nemohly akumulátory přebijet.

 

 

Video

Natočil jsem krátké video. Pár jízd, převezení dřevěných štěpek , nabijení a podobně.Video naleznete ZDE

 

Parametry

Hmotnost: 60kg

Nosnost: nejtěžší náklad, co jsem zatím vezl do kopce, byl 240Kg

Motor: stejnosměrný 24V/500W s planetovou převodovkou

Akumulátory: 2ks 12V/18Ah

Výdrž: zatím neměřena

Rekuperace: z kopce, když se kolečko samo rozjede dochází k dobijení akumulátorů

Náklady

Motor: MY1020ZX         2500Kč

Pneu: Mitas 4,00-8 2PR TS01   včetně duše     700Kč

Korba: plastová 120L     1100Kč

Akumulátory: 2ks Alarmguard 12V/18Ah    1500Kč

Nabíječka: MVA 818        800Kč

Relátka: 2ks 24V/45A     60Kč

Pojistky: 2ks MAXI 30A, držáky    150Kč

Ostatní drobnosti:     400Kč

 

Celkem přibližně 7200Kč

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

h3

« Předchozí příspěvek
Další příspěvek »

19 reakcíZanechte komentář: →

  1. jmracek

     /  19.2.2013

    Dobrá práce,

    moc pěkný není co dodat :-)

    Odpovědět
  2. LADA

     /  23.2.2013

    Gratuluji, pekna prace. jen bych rad vedel, jak jsi v tom vezl 240kg? Rsp. co jsi v tom vezl? Ja vozim drevo rucne v koleckach a vyrazne pres metrak v nem nikdy nebylo a to jezdim hodne nalozeny. Je nejak hlidane hlubsi vybijeni tech AKU? Obavam se ze ty zhruba po 200nabitich ztrati vyrazne kapacitu..

    Odpovědět
    • Filuta

       /  23.2.2013

      Já vím, 240kg je dost. Vezl jsem 3 pytle obilí a člověka. Byla to pšenice v silných papírových pytlích se štítkem 50kg. Takže to máme 3×50=150kg plus osoba 90kg, celkem tedy 240Kg. Připočteme-li ještě váhu kolečka (60kg) můžeme říct že motor vyvezl váhu 300kg. Až bude lepší počasí změřím stoupání kopce, kde jsem to vezl. Protože není kopec jako kopec. Kolik vydrží akumulátory nevím. Hlídání tam není. Bude se jezdit a až kapacita klesne na tolik, že to bude vadit používání kolečka, koupím hold nové. Vždy po převezení materiálů připojuji kolečko k nabíječce, abych se vyhnul hlubokému vybití. Je to olovo, takže to držím stále nabité na 100%.

      Odpovědět
  3. Tábi Pavel

     /  8.9.2013

    Si veľmi šikovný, páčia sa mi tieto stránky a pripájam na inšpiráciu
    http://www.mowers-online.co.uk/Lawn-Care—Garden-Care/Garden-Cart/Powered-Wheelbarrow/Sherpa-Electric-Powered-Wheelbarrow.html a prajem nech sa Ti darí a všetkým Tvojím priaznivcom tiež. Prípadne nový model Motúčka-
    http://tzwd.en.alibaba.com/product/1264971872-212709466/2014_New_Electrical_Wheel_Barrow_AF_3D.html

    Palo

    Odpovědět
  4. Pavol Hromy

     /  1.1.2014

    Kde ste kupili motor .
    dakujem

    Odpovědět
  5. Mišák

     /  23.11.2014

    Dobrý den, je toto relé přepínací ? (tzn. když tlačítko jednou zmačknu jede a když podruhé tak se zastaví ? nebo musím tlačítko držet pokud chci aby kolečko jelo?)
    Děkuji.

    Odpovědět
    • Filuta

       /  23.11.2014

      Relé je obyč, jen spíná. Když držím tlačítko tak jedu, jakmile ho pustím, relé rozepne a kolečko se zastaví

      Odpovědět
  6. Josef Slavkovský

     /  9.12.2014

    Dobrý den, chci se zeptat jestli by se nedal použit na motokolečko nějaký slabší motor z navijaku na 12v .

    Odpovědět
    • Filuta

       /  13.12.2014

      Ano, těch 500W je až dost. Vezl jsem do prudkého kopce přes 200kg a jelo to pěkně, takže když se použije slabší motor, tak to bude na běžné vožení stačit

      Odpovědět
  7. Zvědavec Josef

     /  15.7.2016

    zdravím, celkem by mne zajímala takto s odstupem času životnost toho čínského motoplanetária..
    Jak si stojí po těch pár letech a kolik toho asi tak odhadem najezdil? Hodlám si ho taky koupit, tak abych věděl jaká zhruba očekávání mám mít, cena je velmi slušná, vpodstatě směšná.
    Díky za postřehy a přeji ať motor drží co nejdéle, hlavně převody (číňan mívá velké vůle)!

    Odpovědět
  8. Matus

     /  19.7.2016

    Dobry den,
    taktiez by ma zaujimalo, ci po tych par rokoch ten motor s prevodovkou stale funguje, alebo potreboval opravu/vymenu.

    Odpovědět
    • Filuta

       /  24.7.2016

      Zatím jezdí jako vítr. Jen je problém v tom, že s ním nejezdím každý den, takže těžko říct, co čínské převody vydrží. Používám ho jen občas

      Odpovědět
  9. Michaela T.

     /  27.7.2016

    zdravím Vás… chci se informovat zda-li tato elektrická kolečka taky vyrábíte a prodáváte? Děkuji
    M. T.

    Odpovědět
    • Filuta

       /  3.11.2016

      Kolečka nevyrábím, vyrobil jsem jen to svoje, protože mě to baví

      Odpovědět
  10. Pavel

     /  3.10.2016

    Dobrý den,pouštím se do stavby kolečka jen by mne zajímal Váš názor na motor 24V 350W je to úplně totožný s Vaším,ale jen 350W. Koupil bych 500Watový,jenže momentálně není skladem.

    Děkuji Pavel

    Odpovědět
    • Filuta

       /  3.11.2016

      Pokud neplánujete převážet 300kg náklad, tak oněch 350W stačí. Nevím kolik uveze můj 500W motor, ale je fakt dost silnej (ještě si nesáhl na dno). Samozřejmě záleží na rozetě co bude u kola – na převodu. A také na hmotnosti kolečka, moje kolečko je poloviční tank (60kg), což nějaké ty watty z celkového výkonu sebere.

      Odpovědět
      • Ladislav

         /  27.2.2017

        Nemohu zavadit o motor, bral bych i 350w, nebo na 12V – 200-300w, díkyL.

        Odpovědět
  11. Pavol

     /  5.4.2017

    Dobry den. Nad niecim podobnym som tiez uvazoval, ale nie som kutil. Moja myslienka bola o dvoch samostatnych pohonoch na dve kolesa v predu. Snimanim tlaku resp. tahu v rukovatiach by sa ovladal krutiaci moment mozno aj rychost jednotlivych kolies, co by pri dobrej optimalizacii posuvalo ambicie kolecka aj do menej pohodlnych terenoch…

    Odpovědět

Zanechte reakci